Nämä vuoden 2018 Matkamessut olivat minulle ensimmäiset laatuaan, ja toki jo ihan sen vuoksi olo oli vähän niin kuin viisivuotiaalla karkkikaupassa: hirveästi kaikenlaista mielenkiintoista tarjolla, josta et kahdessa päivässäkään ehdi saada kuin pintapuolisen käsityksen.
Muutamia mielenkiintoisia havaintoja ehdin kuitenkin tekemään.
Ensinnäkin, antoisimpia olivat niin sanotun ammattilaispäivän sisältämät luennot ja lyhyet seminaarit. Niiden aikana sai monia hyviä vinkkejä omaan liiketoimintaan ja sen kehittämiseen, kun vain malttoi kuunnella tarkkaan ja lukea myös rivien välistä.
Toiseksi, messuilla ollaan ensisijaisesti myymässä ja matkamessujen tapauksessa tietysti nimenomaan matkoja. Tämä on toki aika itsestään selvää, mutta tulipahan todistettua tälläkin kertaa. Ständille keksitään mitä mielenkiintoisimpia härpäkkeitä, jotta saadaan yleisö pysähtymään. Tosin välillä tuntui, että joillekin näistä härpäkkeistä oli tullut se pääasia.
Esteetön ja saavutettava matkailu on -näin uskaltaisin sanoa- nostamassa päätään. Ei paljoa tai erityisen näkyvästi, mutta vähäsen se sieltä nurkan takaa jo kurkistaa. Arasti ja vähän pelokkaasti omaa paikkaansa hakien. Toisaalta yllätyin siitä, millä tavalla jotkut palveluntarjoajat siihen suhtautuvat, toisaalta en.
Tärkein havainto oli kuitenkin se, että oikeanlaisen, asiantuntevan, oikealla tavalla tarjotun ja kysyjän tarpeisiin osuvan tiedon tarve tästä teemasta on aivan ilmeinen. Siitä kertoo jo se liidien ja tarjouspyyntöjen määrä, jotka noiden kahden päivän aikana sain kerättyä.
Olisi niin mukava kertoa niistä tarkemmin, mutta… ehkä sitten vähän myöhemmin 🙂